Senzorno procesiranje

Izraz senzorno procesiranje označuje proces sprejemanja informacij prek čutil, obravnavo čutnih informacij in odziv na zaznan čutni dražljaj. Naše telo ves čas obravnava informacije, ki jih prek čutil pridobivamo iz okolja.

5 osnovnih čutil, prek katerih zaznavamo svet okrog nas:

  1. vid
  2. sluh
  3. vonj
  4. okus
  5. tip

Poleg zgoraj naštetih informacije o okolju pridobivamo še prek vestibularnega sistema, ki nam omogoča zaznavanje informacij o legi glave v prostoru in proprioreceptivnega sistema, ki nam omogoča pridobivanje informacij o telesu v prostoru prek mišic in sklepov (posplošeno).

Odrasli in otroci različno intenzivno zaznavamo dražljaje iz okolja in se nanje različno intenzivno odzivamo. Vsakdo verjetno kdaj doživi senzorični overload (presežek). Občutek, da je vsega preveč in da potrebujemo umik iz situacije.

Iz različnih vzrokov, pa nekateri otroci (in odrasli) informacije iz okolja lahko ves čas zaznavajo zelo intenzivno in se nanje tudi intenzivno odzivajo. Lahko rečemo, da so hipersenzitivni (visoko občutljivi) za določene dražljaje ali kombinacijo le teh. Visoka občutljivost na dražljaje se lahko pojavlja tudi v kombinaciji z drugimi specifikami kot so avtizem, adhd …

Nekateri otroci so lahko zelo občutljivi na vonj ali pa ne prenesejo določenih okusov hrane. Lahko so zelo občutljivi na določeno vrsto svetlobe, kot so naprimer neonske luči ali pa pisane utripajoče lučke na novoletni smrečici. Lahko so občutljivi na hrup ali pa na dotik in jih zmoti vsak šiv na hlačah ali premočan objem.

Tako intezivno zaznavanje sveta okrog sebe lahko otroka hitro pripelje do presežka senzoričnih informacij, kar pri otrocih najpogosteje vodi do izpadov joka, umika, nemira, ki si ga ne znamo pojasniti. Meltdown je izraz, ki ga pogosto uporabljamo za opis takega stanja.

Življenje z otrokom, ki je hipersezitiven ni vedno enostavno. Predvsem, ker živimo v svetu, ki je visoko stimulativen. V enem samem dnevu je v sodobnem svetu otrok lahko izpostavljen količini informacij in senzoričnim dražljajem kot je bil pred 100 leti v celem življenju. Otroka ne moremo zaščitit in izključit iz sveta, ki ga obdaja. Kaj pa lahko naredimo? Otroku lahko v domačem varnem zavetju oblikujemo kotiček, sobo, kjer se bo lahko sprostil in umiril ter si nabral novih moči za soočanje z vsakdanjimi izzivi. Hkrati pa mu z uporabo različnih pripomočkov lahko tudi pomagamo uravnavati občutljivost na dražljaje.

Danes bi vam želela predstavitvi nekaj uporabnih idej in pripomočkov, ki jih lahko uporabite pri pripravi kotička za umirjanje doma ali pri urejanju senzorične sobe za otroka, ki ima težave z procesiranjem senzornih informacij:

  • SENZORNA INTEGRACIJA – to sicer ni pripomoček, moram pa jo omeniti kot prvo. Gre za terapijo, pogosto v kombinaciji z integracijo refleksov. Omenjam jo kot prvo, ker imamo s tem pristopom izredno pozitivne izkušnje (Hvala Kristini iz Micsi) , hkrati določene prijeme, ki nam jih je pokazala še vedno uporablj
OPREMA ZA RAZTEZANJE Pilates - Ravnotežna plošča 500 NYAMBA - Pilates
  • RAVNOTEŽNA DESKA– mi imamo desko wobbel iz solemio. Uporabljamo tudi cenejšo ravnotežnostno desko iz Decahtlona.

VISEČA MREŽA – zibanje na mreži je lahko za otroka zelo pomirjajoče. Uporabljamo kar viseč vrtni stol.

TRAMPOLIN – skakanje po trampolinu lahko pomaga pri sproščanju napetosti. Če imate prostor je zunanji trampolin lahko super pripomoček. Mi uporabljamo poleg zunanjega tudi mini notranji trampolin.

PROTIHRUPNE SLUŠALKE – Uporabna protihrupnih slušalk lahko otroku pomaga pri izolaciji hrupa. Podobno lahko pomaga uporaba brezžičnih slušal in pomirjajoče glasbe. Ko gremo kam kjer vem, da bo veliko ljudi in hrup jih vzamemo s seboj.

DIFUZOR in zmerna uporaba eteričnega olja (npr. sivka) lahko otroka pomirja. Pomembno je, da z različnimi vonji ne pretiravamo in upoštevamo otrokove preference pri izbiri vonjav. Doma imamo en Hoferjev difuzor in dva Yung living difuzorja. Važno pa je predvsem, da uporabite kvalitetna eterična olja.

VELIKE VREČE ZA SEDENJE – so prijeten kotiček za umik. Večja kot je vreča boljše je:)

OBTEŽENE ODEJE – Delujejo zelo pomirjajoče. Dokazano zmanjšujejo stres. Običajno je obtežena odeja sestavljena iz žepkov, polnjenih s steklenimi kroglicami. Težav kroglic mora biti prilagojena teži otroka. Tako naj bi bila teža odeje enaka okrog 10% otrokove teže. Te odeje so ponavadi tudi zelo drage. Dobro se obnesejo tudi stari puhasti ”kovtri” naših babic. Mi uporabljamo kar staro puhasto odejo, ki ima točno 2,5 kg in ustreza 10% sinove teže.

Lesnina XXXL LED-ŽARNICA - Ceneje.si

LUČI S SVETLOBNIMI UČINKI – ponavljajoči svetlobni vzori lahko delujejo pomirjajoče. Najbolj enostavna se mi zdi uporaba posebnih žarnic, ki imajo na zgornjem delu vrteč mehanizem. Uporabite jih lahko v kombinaciji z katerokoli lučjo. V zatemnjeni sobi pričarajo prijetno, umirjeno vzdušje. Primerne so tudi take, ki spreminjajo barvo. Mi jih kupimo v Lesnini.

LED-ŽARNICA - bela, Basics, umetna masa (7,8/15,5/7,8cm)

KOPELI – igra v topli vodi pomirja čute

MASAŽA/KRTAČENJE – nekaterim otrokom pri umirjanju pomaga nežna masaža ali krtačenje s suho krtačo.

Kako vse skupaj izgleda v praksi, doma, v otroški sobi ali kotičku lahko vidite na instagram profilu Male šole. Poleg naštetih obstaja še kar nekaj drugih pripomočkov. Ti pridejo na vrsto v kateri od naslednjih objav. Mislim, da bi tak kotiček lahko bil del vsakega doma tudi, če doma nimate otroka senzorno občutljivega otroka.