Blog

Božičkova palčka na obisku

Processed with Rookie

Letos sem se odločila za novo in malo drugačno decembrsko tradicijo. Pri nas je do sedaj vsa leta kraljeval adventni koledar. Predlani se je Škrat vsak dan razveselil ene male čokoladice, lani pa mini igračke. No konec decembra mu sploh ni bilo jasno za kaj se gre in vse skupaj zanj ni imelo nobenega pravega pomena. Je že luštno, da vsak dan dobiš eno mini darilce in konec decembra še zvrhan koš daril kar tako, ker je pač Božič in k pridnim otrokom pride Božiček. Ampak kaj sploh pomeni, da si pridem in kako Božiček ve ali si bil res priden??

Idejo  o palčkih sem pred leti našla na Pinterestu in letos je Škrat končno dovolj star za takle hec. Obožujem december in čarobnost … in najbolj srečna sem ko čarobnost iz svojih otroških spominom narišem svojim otrokom.

V soboto sta k nam na obisk iz daljne Laponske prišla Božičkova palčka. Škrat jima je pred prihodom pripravil hišico in uredil mali vrtiček, v hiški pa iz vate oblikoval mehko posteljico. Napisal jima je tudi čisto pravo pisemce.

Palčka sta prišla k nam na obisk opazovat naša dobra dela. O vsem kar počnemo poročata Božičku (nikoli pa ju ne uporabljamo kot grožnjo). Vsak dan nas z drobnim pisemcem spodbujata k dobrim delom. Izbiram dobra dela, ki so Škratovi starosti primerna in jih lahko razume. Prav tako nas spodbujata  k kvalitetnemu preživljanju prostega časa, skupaj, kot družina. Želim si, da bi tako za Škrata prazniki dobili nek globlji pomen in da bi se naučil ceniti trenutke, ki jih preživimo skupaj. Pa tudi darila konec meseca tako ne bodo kar ”padla z neba”, temveč bodo ”nagrada” za opravljena dobra dela, prijaznost, potrpežljivost z bratcem, pomoč pri hišnih opravilih … Kaj ni to smisel decembra in  obdarovanja?

Naloge in ideje, ki se bodo skrivale v pisemcih bom vsakodnevno delila z vami na fb-strani Male Šole. Morda pa se še kdo opogumi in letos začne  z novo tradicijo 🙂

V prvih treh pisemcih se je skrivalo:

  1. Povabilo na ogled novoletnih lučk v mestu.
  2. Preseneti babico in dedka in ju povabi na kosilo. Pomagaj pri pripravi kosila in sladice.
  3. Nariši risbico za prijatelja in mu polepšaj dan. (Ob tem sta palčka prinesla tudi dva majhna paketka nalepk.)

Pozdravček,

Mami Teja

Gremo v 1. razred

Prehod  iz vrtca v prvi razred je velik dogodek tako  za otroka, kot za družino. K svetovalnim delavcem večkrat pridejo starši prvošolčkov, ki jih skrbi, ker se je njihov otrok čez noč iz živahnega, življenja polnega malčka prelevil v zadržanega, vase zaprtega otroka. Vedno več je tudi takih, ki potožijo, da je njihov otrok nemiren, da je sicer izredno inteligenten, ampak ne zna sedeti pri miru. Vedno več prvošolčkov tudi kmalu po začetku šolskega leta ugotovi, da v šoli ni tako fino kot v vrtcu. Vedno več staršev cele popoldneve sedi ob otroku že v prvem in drugem razredu. Ne, prvi razred devetletke ni mala šola. Je čisto pravi prvi razred. Štiri ure pouka, učbeniki, šolske mizice, torbe, škarje, lepilo, dolga navodila in razlage so za otroka, ki je bil vajen preproste, igre polne, vrtčevske rutine pravi šok.

Vedno več otrok ima učne težave, težave s pozornostjo, disleksijo, disgrafijo, diskalkulijo, adhd, add, ogromno otrok ima čustvene in vedenjske težave ter slabo samopodobo. Večina teh težav se, zanimivo, pojavi kmalu po začetku šolanja. Eden od razlogov, da je tega vedno več je tudi, da otroci pridejo v šolo nepripravljeni in neopremljeni za soočanje z vsakdanjimi šolskimi izzivi.

Morda nekateri že pišejo in berejo, a imajo težave z organizacijo šolske torbice in puščice, z orientacijo z zvezku. Veliko prvošolčkov nima ustrezno razite fine motorike, pri pisanju jih boli roka, utrujeni so,  težko so pozorni na daljša navodila, nimajo razite pravilne drže pisala, so nemirni in težko sedijo pri miru …

Pomembno je, da otroka zadnje leto pred šolo dobro pripravimo na vstop v prvi razred. Otroci, ki v šolo pridejo pripravljeni, se lahko intenzivno posvetijo učenju novih spretnosti in znanj, z veseljem in lahkoto poslušajo učiteljevo razlago, razumejo navodila, znajo poskrbeti za svoje stvari, so dobro organizirani, vedoželjni, sporočeni in nasmejani. Čutijo, da so uspešni in razvijejo pozitivno samopodobo. Lažje se soočajo z izzivi, tako v šoli, kot kasneje v življenju. Kaj ni to nekaj, kar si starši želimo za svoje otroke?

Mateja Cvet, prof. spec. in reh. ped.

(Več o programu Male Šole – priprava na šolo si lahko preberete tukaj. Z uricami PRIPRAVA NA ŠOLO začnemo v oktobru.)

Moje ime

Škrat je star 4 leta in pol. Zadnje tedne ga zanimajo črke, zadnjih nekaj dni pa sem večkrat opazila, da si želi na kakšno stvar napisati svoje ime. Tako piše V- je in L -je in zraven razlaga, da je to njegovo. Mimogrede je tako na skrivaj označil še vse svoje omare, novo posteljo, regal v dnevni sobi … ampak to je že druga zgodba:)

Tako napiše prvi dve črki svojega imena potem pa se  mu zatakne. Škrat ima namreč v resnici kar dve imeni in to vse skupaj nanese kar 8 črk:) Pa sem ga poskusila nahecat, da bi napisal samo drugo,  ta kratko ime, ampak se ne da. Pravi, da ima dve imeni in pika.

No pa sva napisala kar celo ime, ampak ne s svinčnikom, temveč z voščenko in Montessori peščenimi črkami (http://www.emka.si/crke-montessori/PR/1677392).

WP_20150816_13_30_52_Pro

Najprej sva poiskala prvo črko imena. Čeznjo sva položila polovico A4 lista. Škrat je po listu podrgnil voščenko in navdušeno vriskal ko se je ”izpisala” črka L.

WP_20150816_13_20_38_Pro WP_20150816_13_20_33_Pro

Nadaljevala sva z vsemi ostali črkami.

WP_20150816_13_20_46_Pro

Nato liste na zgornjem delu preluknjala in črke nanizala na vrvico.

WP_20150816_13_23_24_Pro   WP_20150816_13_26_44_Pro

Vse skupaj smo nato obesili nad kavč v dnevni sobi in Škrat je s prstom korakal od črke do črke in raziskoval svoje ime.

WP_20150816_13_28_08_Pro WP_20150816_13_27_26_Pro WP_20150816_13_28_34_Pro

 

Res simpatična in luštna aktivnost, ob kateri sva uživala oba.

Mapica zaposljivka in giveaway

Verjetno ste opazili, da je zadnje čase na blogu le tu pa tam kakšna nova objava. Priznam, da imata Škrat in Čriček toliko energije, da jo meni (kavi navkljub) zvečer primanjkuje. Poleg tega imam v načrtu cel kup projektov, ki jih počasi realiziram (med njimi so tudi kompleti aktivnosti MALA ŠOLA NA OBISKU). Ob tem lovim še zadnji rok za zaključek študija za Montessori pedagoga tako, da upam, da mi ob vseh teh izgovorih (izgovorih zato, ker saj veste, za tisto, kar rad počneš si je pač treba tu pa tam vzeti čas), ki sem jih stresla iz rokava oprostite pomanjkanje novih objav in idej za aktivnosti. Sicer pa se vsak dan kakšna nova mamica opogumi za pisanje bloga tako, da če malo pobrskate po drugih blogih vam idej za te vroče dni zagotovo ne bo zmanjkalo.

Zadnje čase je od vsega pri nas najbolj aktualna MAP’CA ZAPOSLJIVKA ali Busy Box. Ker se radi potepamo, jaz pa si na izletu rada vzamem svojih 5 minut in v miru spijem kavo je tale mapica idealna kombinacija, da smo zadovoljni prav vsi. Škrat se z njo zamoti, Čriček je pač Čriček in dirja naokrog, midva pa dobiva nekaj prostih minut za klepet in obvezno kavo (brez nje pač negre:)).

V naši mapici so ponavadi kakšne pobarvanke, definitivno gora različnih nalepk, prazni listi, voščenke in zadnje čase tudi tale simpatična knjižica za spoznavanje številk. Ta je Škratu še posebej zanimiva, saj ob ”kliku” na pravilen odgovor pisalo zaigra melodijo.

Imate kakšno tako mapico za na pot? S čim se zaposlijo vaši malčki?

Enemu od vas bova s Škratom podarila prav tako poučno knjigico za spoznavanje številk. Če bi jo imeli, se javite s komentarjem pod to objavoJ Škrat bo konec tedna izžrebal dobitnika knjigice 🙂

 IMG_6659

Lp, Mami Teja in Škrat

KINETIČNI PESEK v senzorični škatli

Waaaauuuuu! Ne spomnim se kdaj sem bila nazadnje tako navdušena nad kakšno iznajdbo:) Ste že slišali za kinetični pesek? Ga imate doma?

Mi smo ga dobili pred dobrim tednom (tule) … Popodne sem ga prevzela na pošti in priznam, da sva se najprej zvečer z njim igrala midva z možem:) Prav padeš notri! Tako prijetno se razsipa med prsti, gnete, presipa …

Škratu sem 5kg nasula v prozorno škatlo, ki je pri nas namenjena senzorični igri. Tudi on je čisto navdušen! Dela odtise, peče piškote, gradi vulkane, izkopava dinozavre, gradi ceste, gradove …

Vas zanima kako smo se s kinetičnim peskom igrali pretekli teden? Tokrat malo več slik in malo manj besed:)

pesek 1

Piškoti iz kinetičnega peska za ob kavico:)

delovni stroj1

Delovni stroji na delu

noz1

Super vaja za rezanje z ostrim nožem (tole je hlebec kruha)

kolaž odtisi1

Odtisi dinozavrov in iskanje parov

kolaž črke1

Prirejanje velikih tiskanih črk

Veste kaj še paše zraven h kinetičnemu pesku? Mojih 20 minut za jutranjo kavico;)

pesek 2

”Mami teli piškoti so zate, riževi, za ob kavi!”

Pesek sem naročila pri CARUK, didaktično svetovanje! Priporočam! Pišite jim za ceno, splača se vam naročiti večjo količino peska (v naši posodi je 5 kg mislim pa, da bom v kratkem naročila še dodatni 5 kg)!

Ne pozabite všečkati tuid njihove fb- strani🙂

Tudi vi ustvarjate s kinetičnim peskom? Z veseljem bi kakšno vašo fotografijo/idejo objavila tudi na FB strani Male Šole:)

Muhast april in trakec iz Katkinega kotička

Tale april je prav zares en muhast mesec. En dan je tako vroče, da Škrat na okrog skače v kratkih rokavih, naslednji dan pa tako močno piha da nas prezebe do kosti. Moje dva fanta imata od nekdaj zeeloooo občutljiva ušesa. To imata na žalost po meni … Ker nas zadnje tedne večkrat prav po aprilsko prepiha, mi ni preostalo drugega kot da grem na lov za enim simpatičnim trakcem za ušesa.

IMG_6356

Ampak najti idealen trakec, ki se bo kot ulit prilegal mojima bučmanoma sploh ni tako preprosto. Poleg tega ima naš starejši fant precej izdelan okus za modo in če kaj ni dovolj modro (ali pač nima tistega motiva nad katerim je trenutno fasciniran) bo pač gospodič rajši ostal doma 🙂 Verjetno vam je poznano?

Kdor išče, ta najde.

Tako sem med brskanjem po spletu naletela na Katkin kotiček in Škrat je prišel do tega luštnega ” Vremenoslovskega” (tako ga je poimenoval) trakca z belimi oblački. Izdelan je po meri. Škratu sem izmerila obseg glave in ga sporočila Katji, ustvarjalki, ki se skriva za super luštnimi hlačkami, trakci, oblekicami,slinčki in blagom iz Katkinega kotička.

IMG_6358  IMG_6346  IMG_6358

 

Res fino pri tem je, ker sem sama določila tudi širino trakca in trak je dovolj širok, da ušesa tudi med divjanjem ostanejo pokrita. Poleg tega si je Škrat tudi čisto sam lahko izbral blago za trak in to se mu je zdelo izredno zanimivo. (Izbiral je med Jersey vzorčki.)

Trakec smo stestirali takoj naslednji dan, po tem ko je priromal v naš nabiralnik in vsi skupaj smo zeelooo zadovoljni. Škrat zato, ker (kot pravi) izgleda kot pravi vremenoslovec, jaz pa zato, ker so njegova ušesa končno na varnem pred vetrom.

WP_20150419_18_05_40_Pro1  WP_20150419_12_45_55_Pro1

Ne pozabite pokukati v Katkino spletno trgovinico. Da bodo na toplem tudi ušesa vaših Škratkov in Cvetličnih vil pa imate do konca aprila s kodo MALASOLA, 8% popust pri nakupu v spletni trgovnici (na izdelke, ki niso v akciji)!

Resno razmišljlam, da bi en trakec naročila še zase, ko pa je na izbiro toliko luštnih vzorčkov 😉

Pa prijetna aprilska raziskovanja vam želim!

Mala Šola na Vrtičkih pod kozolcem

To, da smo se ”preselili” na vrtičke ste verjetno že opazili:) Res verjamem, da otroci spadajo med njive, njihove noge v rečne struge, roke na drevo, možgani pa na ”pašo” hehe ..

Ko takole opazujem Škrata med delom na vrtičku in igro v gozdičku sem še toliko bolj prepričana, da se na prostem počuti veliko bolje kot med štirimi stenami in sredi blokovskega naselja.

Ker pa nič ne kaže, da bomo blok v kratkem zamenjali za hišo, se skoraj vsako popoldne odpeljemo do našega malega vrtička.

Vas zanima kaj tam počnemo?

Pravzaprav so aktivnosti, ki se jih Čriček in Škrat tam lotevata dosti podobne tistim, ki jih zanju pripravljam doma. Urita grobo in finomotoriko, osnovne naravoslovne postopke (razvrščanje, urejanje, prirejanje). Škrat šteje, pripravlja roko na pisanje, uri fonološko zavedanje, slušno pozornost, koncentracijo … in vse to čisto spontano, samoinciativno in z goro notranje motivacije.

Škrat prenaša zalivalko polno vode od potočka do vrtička, od vrtička do potočka in uri grobo motoriko, pripavlja roko na pisanje in šteje. Za vsako gredico potrebuje dve polni zalivalki vode.

WP_20150414_17_29_19_Pro20150414201437

Finomotoriko uri, ko seje semena in jih razvršča eno po eno v vsako narejeno luknjico (tudi prireja ena na ena).Čriček prelaga kamenčke v čebriček in nazaj.

WP_20150414_17_17_52_Pro20150414201353  WP_20150414_17_17_37_Pro20150414201331

Med poslušanjem ptičjega petja in šelestenja listja urita koncentracijo:)WP_20150414_17_21_58_Pro20150414201416

Med poslušanjem očkovih navodil za delo na vrtičku pa Škrat uri slušno pozornost …

WP_20150414_17_16_47_Pro20150414201301

Največ od vsega pa mi pomeni, da prosto tekata  in se plazita (predvsem Čriček) naokrog, Škrat sklepa nova prijateljstva z drugimi malimi vrtičkarji, preizkuša svojo moč, ko iz gozdička vlači največje veje in svoj pogum ko skače čez potok. To so zanj prave, življenske preizkušnje. In ko ga takole gledam zvečer, ko z nasmehom na obrazu pade v posteljo se mi zdi, da je po vsakem popoldnevu preživetem v naravi nekoliko manj fantek in nekoliko več deček … ko ga gledam takole z od vetra rdečimi lički, potolčenimi koleni, umazanimi nohti za trenutek v njem zagledam moža, kot bo nekoč postal. Točno tak kot si zanj (in za svet) želim da bi bil. V svoji biti čvrst, trden kot velika skala, ki jo je danes z velikim naporom vrgel v potok, svoboden kot ptica, ki jo je preganajl po polju in z isto odločnostjo v očeh, ki sem jo danes opazovala pri svojem 4 letniku ko je skakal čez potok.

Notranji vodnik in pistacije

Ko sem med prvo nosečnostjo božala nosečniški trebušček sem veliko razmišljala o tem kaj vse bom otročka naučila. Sanjala sem o tem, kako ga bom učila gledati v svet, kobacati, hoditi, jesti, se obleči, govoriti, prepoznavati barve, šteti …
Tekom prvih dveh let se mi je, med tem ko sem ga opazovala, odkrival skrivnostni svet srkajočega uma in občutljivih obdobji o katerih je veliko govorila Marija Montessori. Še danes se učim predvsem jaz, otroka pa sledita predvsem sebi in svojemu notranjemu vodniku. Naučila sem se zaupati, da točno vesta kaj v danem trenutku potrebujeta na poti svojega razvoja … jaz pa ju pri tem opazujem in se trudim pripravljati aktivnosti v skladu z njunim razvojem …
Zadnjič sem tako sredi dnevne sobe tuhtala, kakšnega projekta bi se lotili tisti dan … razmišljala sem o tem, da nam je spet zmanjkalo plastelina, da smo porabili vse bleščice, barve so se zasušile in ne pridejo v poštev …itd. itd.

No med tem sta si fanta, kar sama poiskala vsak svoje delo 
Škrat si je na mizo prinesel vrečko pistacij. Sam je pripravil tri skodelice, v eno je nasul neolupljene pistacije, v drugo je dajal luščine in v tretjo oluščene pistacije … Tako si je kar sam pripravil super aktivnost za urjenje koncentracije in finemotorike. Že dolgo ni bil pri nobeni aktivnosti, ki sem jo jaz pripravila zanj tako zagret in zbran!

pistacijeMedtem je Čriček odkril škatlo z robčki … robčki so frčali na vse strani dnevne sobe. Ampak pogled na njegov resen, zagret obrazek in nasmeh ob vsakem robčku, ki ga je uspešno izvlekel iz škatle je bil dovolj, da sem se odločila ” na en uč malo zamižat” in pustiti, da konča svoje delo, ki se ga je lotil tako zavzeto…

No tako sem čisto nepričakovano pridobila nekaj mirnih trenutkov za razmislek ob obvezni jutranji kavi.
Vsakič me prevzame ta skrivnostna sila znotraj otrok, ki jih žene, da se vsega lotevajo z neverjetno vnemo, da nikoli ne obupajo, da so vedno tu in vedno ob pravem trenutku na pravem mestu, pa ta njihova neverjetna notranja motivacija za delo, za življenje … pa ta veličastni nasmeh na malem obrazu ko mu končno uspe nekaj novega : )

Res neprecenljivo. Večkrat si moram vzeti čas in ju samo opazovat …

PRVI KORAKI V SVET BRANJA IN PISANJA – povezava med glasovi in črkami

V predšolskem obdobju je zelo pomembno, da se otrok nauči razločevati glasove, ki sestavljajo posamezne besede. Zavedanje glasov lahko razvijamo prek kopice zabavnih aktivnosti.  Otroci se prek branja pesmic in ugank srečajo z rimami, nato se postopoma naučijo prepoznavati prve glasove v besedah, nato zadnje in na koncu srednje.

Sočasno s tem, ko se otrok začne zavedati, da so besede sestavljanje iz glasov in se z glasovi igra igre glaskovanja (po domače rečemo,da besede črkuje) ugotovi, da vsaka črka predstavlja posamezen glas.

Šele ko dobro izuri fonološko zavedanje in zna besede razčleniti na glasove, vsak glas pa poveže z ustrezno črko se lahko nauči pisati in kasneje tudi brati (večinoma). Branje je namreč kompleksnejši proces od pisanja, poleg tega pri pisanju ubesediš svoje lastne misli, pri branju pa se srečuješ z zapisom misli nekoga drugega.

Kako pa to izgleda v praksi?

POVEZAVE MED GLASOVI IN ČRKAMI

plastelin in črke

Zadnjič sem med brskanjem po Tedi-ju naletela na tale sest modelčkov v obliki črk.  S Škratom sva izdelala plakat prvih glasov (sličica in črka – torej povezava med fonemom in grafemom). Nato pa je iz plastelina izrezoval črke in jih prirejal na plakat, k ustrezni sličlici. Super sva se zabavala!

Prvi koraki v svet pisanja – PIŠI – BRIŠI vrečka

Desktop1

Tole preprosto PIŠI-BRIŠI vrečko/tablo smo naredili kar sami, iz sestavin, ki smo jih našli v omari:) Potrebujete prozorno plastično vrečko,ki ima zgoraj ”zadrgo” (Tale, ki smo jo uporabili mi je iz Ike-je.) in tubo kreme ali gela za lase. Jaz sem uprabila kar staro kremo, ki ji je že pred časom potekel rok uporabe.

WP_20150122_13_48_41_Pro20150122135733

Vrečko napolnite s kremo ali gelom. Količina kreme, ki jo boste potrebovali je odvisna od velikosti vrečke. Iz vrečke iztisnite zrak, zaprite in zabavno pisanje se lahko začne.

WP_20150122_13_49_50_Pro

Če bodo s piši briši – vrečko delali mlajši otroci jo zgoraj še zalepite … saj veste, firbcu se je težko upreti 🙂

Lahko dodate črke, številke, like … Otrok ob predlogi zapisuje, namesto na papir, na tole simatično podlago. Nežno podrgne po vrečki in zapis je hitro izbrisan. Seveda je tudi prosto ustvarjanje super aktivnosti!

WP_20150122_13_50_40_Pro

Aktivnost toplo priporočam tudi za malo starejše otroke, ki imajo težave z zapisom in potrebujejo veliko dodatne vaje, pa jim primankuje notranje motivacije za pisanje 🙂   Izberite gel v otrokovi najljubši barvi, kremi dodajte jedilne barve, za piko na i pa lahko v gel namešate tudi bleščice. Grem stavit, da se vam to popoldne z vašim šolarjem ne bo treba prerekati glede ponavljanja zapisa posameznih črk!